logo begraf
palety kolorów

Palety kolorów, Cmyk, Rgb… O co chodzi z 2 przestrzeniami kolorów i dlaczego na papierze wszystko wygląda inaczej?

Czy zaciekawiło Was dlaczego plik graficzny na monitorze wygląda inaczej niż wydrukowany? Jaka jest różnica w zastosowaniu palety kolorów CMYK i RGB?

Z pewnością byliście zirytowani tym faktem. Zastanowiło Was czy to wina drukarki bądź drukarni do której wysłaliście projekt.

Dlaczego?

To co widzimy na naszych monitorach, odbiega od obrazu drukowanego. Oczywiście monitor monitorowi nie jest równy. Ekrany w komputerach, tabletach bądź telefonach to urządzenia, które same z siebie emitują światło. Nadruk na papierze lub innym medium nie świeci. To jak je widzimy w jakim natężeniu barw zależy od światła odbitego.

To jak widzimy kolory to sprawa indywidualna.

Podobno mężczyźni mają z tym kłopot.

Kolory: beżowy, écru, ugrowy…

nie istnieją dla większości z nich. Kobiety potrafią odróżnić bordowy od czerwonego i są w stanie nazwać poszczególne odcienie koloru.

Inna sprawa to kalibracja ekranów. Na moim monitorze sukienka będzie w kolorze niebieskim, a na monitorze w drukarni może się różnić odcieniem i to znacznie. To, że każdy z nas widzi zupełnie inna sukienkę, wynika m. in. Z ustawień ekranów. RGB to przestrzeń barw, powstała w oparciu o odbiór ludzkiego oka.

 

palety kolorów
grafik przy pracy
farby w tubkach

Barwy w przestrzeni RGB powstają w oparciu o zmieszanie trzech wiązek światła:

  • czerwonej
  • zielonej
  • niebieskiej (Red, Green, Blue) więcej

Projekt do druku czy do Internetu?

Ze względu na rozwój nowoczesnych technologii, żyjemy w czasach, kiedy strategie marketingowe mocno „skręciły” w stronę komunikowania się z grupami docelowymi odbiorców przede wszystkim poprzez Internet i urządzenia elektroniczne.

 

Coraz mniej osób pamięta o tradycyjnych metodach docierania do klienta, jakimi są m. in. Działania BTL, które w dużym skrócie opierają się na materiałach drukowanych, czyli takich, które można wziąć do ręki albo zobaczyć „na żywo”, a nie na ekranie komputera. Dlatego coraz mniej osób z branży szeroko pojętego marketingu wie, co to jest CMYK? Dlaczego wiedza o tej przestrzeni barw jest dla każdego marketingowca tak istotna?

CMYK to pojęcie związane z poligrafią. Mamy z nim do czynienia wtedy, kiedy przychodzi konieczność wydrukowania materiałów reklamowych np. ulotek, folderów, magazynów, banerów, wizytówek  itd.

CMYK  jest paletą barw składającą się z czterech farb drukarskich:

  • Cyjan
  • Magenta
  • Yellow
  • black

więcej

paleta rgb
paleta cmyk

Jakie są podstawowe różnice między paletą kolorów CMYK, a RGB?

– po pierwsze, jak już zostało to powyżej napisane, różnią się bazowymi kolorami, z których wymieszania powstają inne barwy. 

W przypadku palety kolorów RGB są to kolory: czerwony, zielony i niebieski, natomiast CMYK bazuje na błękitnym, amarantowym, żółtym i czarnym;

– kolejną różnicą jest kolor przestrzeni, jaki uzyskamy po nałożeniu na siebie wszystkich podstawowych barw. W przypadku RBG będzie to przestrzeń biała, natomiast mieszając pierwsze trzy kolory CMYK, uzyskamy barwę podobną do czerni;

 

I tutaj ważna informacja dla początkujących grafików ale i też dla marketingowców. Wszystkie projekty przeznaczone do druku muszą być przygotowane w palecie kolorów CMYK. W przypadku kiedy wyślemy do drukarni projekt przygotowany w palecie kolorów RGB to albo drukarnia odrzuci i każe nam poprawić, albo wydrukuje i ku naszemu przerażeniu obraz nie będzie taki jaki być powinien!

 

Dlatego zaczynając pracę nad projektem do druku ustawie dokument w programie graficznym w palecie CMYK. Kolory nie będą tak intensywne jak w rgb ale nie przejmujcie się tym, bo druk wyjdzie poprawnie.

To samo w odwrotną stronę. Jeśli macie przygotowany dokument w palecie kolorów CMYK, a chcecie to udostępnić w Internecie, przy eksporcie dokumentu ustawcie na RGB.

 

W przypadku, kiedy byście tego nie zrobili, dokument na innym monitorze wyświetli się w zupełnie innych kolorach.

Ja  zaczynając projekt zawsze ustawiam dokument w palecie kolorów CMYK, bo już wielokrotnie się przekonałam, że klient może zmienić zdanie. Zaprojektowany folder, gazetka  który miał być tylko do Internetu zdarza się, że nasz zleceniodawca jednak chce wydrukować.

Bez porblemu zapiszemy go do pdf lub jpg w RGB. I wtedy mamy problem z głowy.